Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Dramatisk konstruktion på små fødder

Metrostationen Orientkaj er en dramatisk og futuristisk skulptur, og arkitekterne er bevidst gået efter at bevare bydelens industrielle spor

Metrostationen Orientkaj er endestation på M4. Den er udført med mere komplicerede teknikker end tidligere metrostationer, og betonens arkitektoniske muligheder er rigtigt godt udnyttet. Stationen er noget af et særsyn og tager sig ud som en futuristisk, infrastrukturel betonskulptur i bydelen Nordhavn.

Infrastruktur – og ikke mindst den kollektive trafik – binder Danmark sammen, og metroen er knudepunktet for fremtidens mobilitet i København. Metroprojektet bidrager således stort til at gøre København mere bæredygtig, og den smukke æstetik på Orientkaj Station bevirker, at flere mennesker bruger metroen.

Baseret på store spænd
Stationen er optimeret i sit design og viser, hvor enkelt – og dermed også bæredygtigt – en station kan udformes. Samtidig giver stationen en optimal passageroplevelse og bidrager til grøn og bæredygtig udvikling i bydelen.

Orientkaj Station er projekteret og udført med stor respekt for at skabe en arkitektonisk og æstetisk løsning, hvor betonens egenskaber bliver udnyttet til det yderste, og arbejdet med betonoverflader og komplekse betonstøbninger har medført et meget flot resultat.

Stationen er kendetegnet ved et slankt design, forspændte in-situ-støbte konstruktioner, formgivning og imponerende udkragninger. Station og viadukt er baseret på store spænd, der ikke er mulige i andre materialer end beton.

Orientkaj Station vandt Bæredygtig Beton Prisen 2021.

Læs hele artiklen i særudgaven af magasinet BETON 2021

 

Relaterede artikler