Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Kompliceret renovering af Lillebæltsbroens strømpiller

Grundig planlægning og hårdt fysisk arbejde er grundopskriften på den indvendige renovering af de fire piller, der bærer Lillebæltsbroen af 1935.

Selvom den kombinerede jernbane- og vejbro, Lillebæltsbroen, stod færdig i 1935, er det stadig en af Danmarks mest trafikerede broer. 76.000 tog og cirka 3,6 mio. biler passerer årligt den gamle bro, der binder Fyn og Jylland sammen over det dybe og strømfyldte bælt. Lillebæltsbroen bliver løbende vedligeholdt med større eller mindre projekter.

De seneste seks år har man været i gang med at male stålkonstruktionen under vej/sporniveau, og i år starter man malearbejdet forfra. I perioden 2013-15 blev der udført betonreparationer på betonbuerne, der havde stået urørt siden opførelsen.

Et af de mest krævende og omfattende projekter har imidlertid været den indvendige renovering af strømpillerne. Siden opførelsen har pillerne stået urørt og delvist fyldt med vand og sand. Først i 00’erne blev pillerne tømt for at gøre det muligt at foretage inspektion og vurdere behov og muligheder for en renovering, ligesom der er etableret adgangsveje til pillerne på tværs af cellerne.


Læs resten af artiklen i magasinet Beton her


Relaterede artikler