Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Reparation og vedligeholdelse af færgehavne

Færgehavne er kritisk infrastruktur, der kræver jævnlige reparationer, men der er også tale om konstruktioner, der er hårdt udsat for vind og vejr og fysiske påvirkninger fra de færger, der påsejler færgelejerne

Ligesom så megen anden fysisk infrastruktur er havneanlæggene i Danmark i vidt omfang bygget af beton. Havne ligger selvsagt i et hårdt belastet miljø, påvirket af saltvand og ofte af hårdt vejr. Også den fysiske påvirkning fra større og mindre skibe slider, og giver risiko for skader på kajanlæggene.

Entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg, der har 100 ansatte, har renovering og nybyggeri af havneanlæg som et af sine hovedspecialer. Firmaet har for nylig færdiggjort den nye Omniterminal til godstransport i Aarhus Havn, og er blandt andet også i gang med en stor udvidelse af Vordingborg Havn, begge entrepriser til i omegnen af 100 mio. kroner.

Reparation og vedligeholdelse af landets mange færgehavne, giver også fast arbejde til Munck Havne & Anlæg. Et land som Danmark med mange beboede øer, er helt afhængigt af kontinuerlig færgedrift for at kunne fungere. Det kræver en løbende opdatering og reparation af færgelejerne.

Læs resten af historien i den nyeste udgave af magasinet Beton.

 

Relaterede artikler