Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Innovativ motorvejsbro

En slank motorvejsbro ved Rødby fra 2017 er et eksempel på et nytænkende forsøgsbyggeri, da broen både er støbt delvist i grøn beton og blander in-situ støbning og elementer

Innovationskonsortiet Grøn Beton II var et fireårigt forsknings- og udviklingsprojekt, der afsluttede sit arbejde i starten af 2019. En vigtig del af projektet var at afprøve de nye betontyper i praksis. Ikke bare i prøvestøbninger og mock-ups, men i faktiske byggeprojekter.

In-situ elementbro

MT Højgaard, der vandt totalentreprisen på broen, valgte at bygge broen som en kombination af en elementbro og en in-situ støbt bro. Der er tale om en firefagsbro, der hviler på tre bropiller samt endevederlag i hver ende. Broen er lidt bredere end sædvanligt, da der af hensyn til Femern-trafikken i fremtiden er gjort plads til en ekstra vognbane på motorvejen.

Element i grøn beton
Det er et enkelt af kantelementerne i dækket, der er støbt i grøn beton. På den måde man nemt sammenligne den grønne betons ydeevne og holdbarhed med de andre elementer i broen, der er støbt med en traditionel beton.


Læs resten af artiklen i magasinet Beton her

 

 

Relaterede artikler