Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Danmarks største anlægsprojekt i 400 år har 17 in-situ-støbte stationer

Cityringen er det største anlægsprojekt i Hovedstaden siden Christian VI anlagde Christianshavn i 1600-tallet, og nu er den nomineret til In-situ Prisen 2019. Alle de kommende metrostationer er nemlig støbt i beton.

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, der er placeret i ned til 35 meters dybde. Alle er de in-situ-støbte, og det har givet Cityringen en nominering til In-situ Prisen 2019.

- Metrobyggeriet handler om at fjerne et stigende antal fossile biler fra gaderne og elektrificere trafikken under jorden, til glæde for miljøet og borgerne i vores hovedstad. Rammerne for metroen vil stå i mange generationer og hundredtusindvis af pendlere vil færdes i trafikkatedralerne under København, siger Jan Søndergaard Hansen, formand for Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri.


Den anlægges udelukkende under jorden, og et vigtigt element i metroens design er at sikre, at der kommer dagslys ned til perronerne. Derudover skal løsningerne understøtte hovedstadens visioner om at opretholde og videreudvikle Københavns status som miljømetropol med grønne og levende offentlige rum.


- Kongens Nytorv er den største af de 17 stationer i Metroringen, og et imponerende udtryk for, hvad vi sammen kan, med de rigtige miljøambitioner, In-situ beton og fantastisk håndværk. Jeg vil ønske København tillykke med Metroringen og opfordre pendlerne til at kigge op fra mobiltelefonen og nyde det ekstraordinære håndværk, siger Jan Søndergaard Hansen. 


Mange betoneksperter på opgaven

De forskellige typer vægbeklædninger har stillet store krav til tolerancer for det udførte betonarbejde, da mulighederne for at optage større tolerancer i vægbeklædningerne var begrænsede. 

Derfor var der igennem hele processen en øget opmærksomhed på dette for at imødegå de arkitektoniske visioner, sikre et stationsrum med en lang levetid, og hvor drift og vedligeholdelsesprocesser er gennemtænkt. Der har været mange involverede parter inden over det store anlægsprojekt.

Opgaven var budt ud som totalentreprise af Mestroselskabet. Det var joint venturet CMT (Copenhagen Metro Team) bestående af Salini Impregilo, Seli og Tecnimont Civil Construction, der vandt opgaven. 

I den kontrakt var der et krav om at de skulle hyre en selvstændig entreprenør til at håndtere udførelsen af de indvendige elementer i stationsrummene. Denne opgave blev vundet af MT Højgaard med PLH Arkitekter A/S som underrådgiver.