Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Renovering af Mønbroen

Med en renovering af brodækket har Dronning Alexandrines Bro fået forlænget levetiden, og samtidig er broen løftet op i en højere broklasse uden at øge dækkets vægt

Foto: Rambøll

En af Danmarks mest ikoniske broer, og et vartegn for hele området, er Dronning Alexandrines Bro, i daglig tale kaldet Mønbroen. Den elegante og spinkelt udseende cirka 750 meter lange bro er også et vigtigt stykke infrastruktur, der forbinder Sydsjælland og Møn fra Kalvehave til Stege.

Der er tale om en buebro, der består af 10 tilslutningsfag og to landfæstefag med underliggende betonbuer, samt et stort centralt gennemsejlingsfag, der er konstrueret som en stålbue. Broen har et tværsnit på 10,25 m inklusive kantbjælker, et kørespor, og en fællessti i hver retning. Selve brodækket er konstrueret i beton, der hviler på tværbjælker af stål. Bemærkelsesværdigt nok er broen indviet i 1943, midt under Anden Verdenskrig. Alligevel lykkedes det at skaffe kvalitetsstål fra tyske Krupp til broens stålkonstruktioner.

Broen er tidligere hovedistandsat og omisoleret i 1968-1974. I den seneste renovering har hovedfokus været på en istandsættelse af oversiden af brodækket 2012-2014, samt en renovering af undersiden af brodækket 2014-2016.

Du kan læse hele historien i den nyeste udgave af magasinet Beton.

 

Relaterede artikler